Nieuwsitem

Zelfs ťťn keer sporten is al goed voor het hart

Dat bewegen gezond is zal niemand verbazen. Maar wanneer mag je verwachten dat sport en bewegen effect heeft? Uit literatuuronderzoek van fysioloog Dick Thijssen blijkt dat zelfs één keer sporten al direct een beschermend effect heeft op het hart.

Hij publiceerde zijn bevindingen in JAMA Cardiology.

Sporten biedt bewezen bescherming tegen hart- en vaatziekten. Zo heeft regelmatige lichaamsbeweging een gunstige invloed op risicofactoren als gewicht, bloeddruk en vetmassa. Het duurt alleen enkele maanden voordat deze invloed merkbaar is. Daar komt bij dat deze risicofactoren maar een deel van het beschermende effect van sporten kunnen verklaren. Fysioloog Dick Thijssen zocht in de wetenschappelijke literatuur naar andere beschermingsmechanismen en vond aanwijzingen dat sporten ook op hele korte termijn gunstig is voor het hart.
 
Rust roest
Uit diverse studies bij mensen en dieren blijkt dat direct na één of enkele malen intensieve beweging de kans op hartschade na een infarct aanzienlijk verlaagd is. Dit effect is direct zichtbaar en houdt twee tot drie uur aan. Na ongeveer een dag komt het beschermende effect terug en houdt vier tot vijf dagen aan. Zodra je regelmatig gaat sporten, blijft dit langetermijneffect in stand en blijf je profiteren van deze beschermende effecten. Zodra je stopt met bewegen, dooft het effect weer uit.
 
Preconditionering
Het snelle gezondheidseffect van sporten lijkt veel op dat van ischemische preconditionering. Dit is het verschijnsel dat het hart beschermd is tegen ernstige schade door zuurstofgebrek als het eerder korte periodes van zuurstofgebrek te verwerken heeft gehad. Dit is bijvoorbeeld te bereiken door een slagader kortstondig af te knellen. Deze preconditionering bereidt het hart als het ware voor op grotere zuurstofschade, te vergelijken met een soort “warming up”. Intensieve inspanning lijkt een vergelijkbaar effect teweeg te brengen.
 
Kleine beetjes helpen
Dick Thijssen benadrukt dat lichaamsbeweging de allerbeste manier is om hartziekte te voorkomen: “Uiteraard moet je blijven sporten, en op de langere termijn heb je nog meer profijt door verbetering in risicofactoren en bloedvaten, maar bescherming is dus al aanwezig vanaf de allereerste keer sporten. Dit is een zeer positieve en bemoedigende boodschap voor eenieder die start met sporten. De positieve effecten zijn immers vanaf dag één direct en ruimschoots aanwezig.”
Meer informatie
 
 
 
 
Bron: Nieuwsbericht Radboudumc
4/1/2018

Het overige nieuws

1 2 3 4 5 ... 26 volgende >>

Iedereen in Gelderland binnen 6 minuten gereanimeerd

Radboudumc geeft 120 medewerkers reanimatiecursus om dekkingsgraad in Gelderland te verhogen.

4/10/2018

Blootstelling aan milde warmte goed voor het lichaam

Opmerkelijke conclusies van Maastrichts onderzoek naar warmteregulatie

7/8/2018

Schade na hartinfarct vaststellen door onderzoek naar haarvaten

Het is nog onontgonnen gebied, maar wetenschappelijk onderzoek naar de bloedsomloop in de haarvaten van het hart (microcirculatie) kan er in de toekomst mogelijk voor zorgen dat we patiŽnten die een hartinfarct hebben gehad nog beter kunnen behandelen.

7/8/2018

Pijn op de borst: wel of niet doorverwijzen?

Kan het doorverwijzen van patiŽnten met pijn op de borst van de huisarts naar de cardioloog efficiŽnter?

7/8/2018

Levensstijl en het risico voor hart- en vaatziekten

​Een slechte levensstijl vormt hoe dan ook een risico voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en diabetes, ongeacht de genetische achtergrond van iemand.

3/7/2018

Slaaphouding kan hartritmestoornissen veroorzaken

De houding waarin je slaapt heeft mogelijk invloed op het krijgen van hartritmestoornissen. Mensen die op hun zij slapen hebben vaker last van hartritmestoornissen dan mensen die op hun buik of rug slapen.

4/6/2018

Nieuwe pacemakertechniek voor het eerst in Nederland toegepast

Verbeterde procedure zorgt voor kleiner risico op complicaties

4/6/2018

Hartritmestoornis beter op te sporen met sensorvest

Vest met 252 elektroden brengt hartritmestoornis in 3D beeld, voorafgaand aan ingreep PatiŽnten met hartritmestoornissen kunnen trefzekerder en sneller worden behandeld als vůůr de ingreep de ritmestoornis goed in beeld is gebracht.

29/3/2018

Zelfs ťťn keer sporten is al goed voor het hart

Dat bewegen gezond is zal niemand verbazen. Maar wanneer mag je verwachten dat sport en bewegen effect heeft?

4/1/2018

1 2 3 4 5 ... 26 volgende >>
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Hartritmestoornis.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)